Jag är inte utbildad sexolog, men… - En kvalitativ studie om mötet mellan kund och säljare i sexbutik, med fokus på kunskapsförmedling och stöd
Sammanfattning: Bakgrund: Studier visar på att arenor som ger råd och stöd kring sexuella problem för vuxna saknas i såväl Sverige som internationellt. Internationell forskning tyder på att information och stöd om sexualitet skulle kunna förmedlas via sexbutiker. Idag finns det inga studier på hur kunskap och stöd förmedlas via sexbutiker i Sverige. Syfte: Syftet med studien är att belysa mötet mellan kund och säljare i sexbutik, med fokus på kunskapsförmedling och stöd. Metod: Studien baseras på kvalitativa intervjuer med åtta personer som arbetar i olika sexbutiker runt om i Sverige. Materialet analyseras utifrån två teoretiska perspektiv, genom att använda begreppet tillit från professionsforskningen samt att se på försäljning av varor, kommoditeter, i relation till förmedlandet av kunskap och stöd. Resultat: Ingen av de åtta informanterna har en examen i sexologi. Deras kunskap i sexbutiken har växt fram med tiden och genom informationssökande. För att skapa en känsla av tillit använder informanterna miljön; den fysiska butiken, tystnadsplikt och professionellt utseende och ärlighet. Vuxna personer vänder sig till sexbutiker, inte enbart för att köpa sexhjälpmedel men också för att få kunskap och stöd. Informanterna rapporterar att de anpassar sig till de kunder som kommer in i butiken och tar på sig olika roller såsom undervisare, vårdgivare och lyssnare. Sexhjälpmedel, kommoditeter, som kan köpas i sexbutiken kan visa hur konsumtion kan kopplas till det sexuella handlingsmönstret och kan till exempel fungera som kommunikationsstartare. Studien visar att sexbutikerna samarbetar med exempelvis hälso- och sjukvården genom kunskapsutbytesrelationer. Hälso- och sjukvården och butikerna hänvisar kunderna till varandra. Det är dock inte alla butiker som hänvisar sina kunder vidare. Diskussion: Resultatet är i linje med tidigare internationell forskning som visar att sexbutiker har potential att förmedla kunskap och stöd till kunderna. I Sverige förmedlas kunskap och stöd via sexbutikerna och detta bör erkännas och uppmärksammas med bland annat samarbete med den akademiska världen samt hälso- och sjukvården.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)