Lexikal organisation hos barn i förskoleklass och tredje klass En omarbetning av Kent och Rosanoffs associationstest

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

Sammanfattning: Lexikala svårigheter återfinns hos flera logopediska klientgrupper. Begränsad lexikal förmåga kan få negativa konsekvenser för inlärning och läsutveckling, vilket påverkar skolframgången. Den lexikala förmågan innefattar såväl storlek som organisation. Idag finns flera test för att undersöka lexikonets storlek, men däremot saknas ett kliniskt utprövat test för att undersöka den lexikala organisationen. Inom forskningen har associationstest använts för att studera ordförrådets organisation. Dessa studier har pekat på att det sker en omorganisation av ordförrådet i tidig skolålder. Ett av de test som använts är Kent och Rosanoffs associationstest Syftet med den föreliggande studien var att omarbeta Kent och Rosanoffs associationstest för att det ska bli mer användbart i klinisk logopedisk verksamhet. Testets omfång har minskats och testet har försetts med omfattande rättningsprinciper för att förenkla administrering och rättning. Den omarbetade versionen av testet har prövats ut på 77 enspråkiga elever med typisk språkutveckling. Av dessa elever gick 42 i förskaleklass och 35 i tredje klass. En jämförelse av resultaten för de båda åldersgrupperna visar på en ökning av mer utvecklade responser från förskaleklass till tredje klass. Att de båda grupperna presterar olika på den omarbetade versionen av testet stärker dess validitet. Resultaten har även jämförts med en tidigare studie av Namei (2002), där testet använts i sin helhet. Båda studierna pekar på en liknande utveckling i den tidiga skolåldern. Prövning av interbedömarreliabilitet och intern konsistens tyder på att den nya testversionen är reliabel. Vidare utprovning av den omarbetade testversionen är önskvärd för fastställande av normer. En utprovning bör också göras på flerspråkiga barn, då undersökning av den lexikala organisationen är särskilt relevant för denna grupp.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)