Maskuliniteter och jämställdhetsarbete - En genusvetenskaplig granskning av metodmaterialet allan för samtalsgrupper inom Rädda Barnen och Rädda Barnens Ungdomsförbund

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

Sammanfattning: Rädda Barnen och Rädda Barnens Ungdomsförbund har ett projekt som heter allan. Det är ett jämställdhetsarbete med samtalsgruppsverksamhet för fjortonåriga killar. Uppsatsen granskar metodmaterialet för dessa samtalsgrupper ur ett genusvetenskapligt perspektiv med särskilt fokus på maskuliniteter, maktordningar och jämställdhet. Metoden som används kallas idé- eller ideologianalys, och mer specifikt utförs en innehållslig idéanalys. Som utgångspunkt fungerar socialkonstruktivistisk teori inom maskulinitetsforskning. Speciellt används R.W Connells begrepp hegemonisk maskulinitet och Michael Kimmels texter om homosocialitet. Utöver det nyttjas bland annat Helena Hills avhandling om mansrörelsen i Sverige under 1970- och 80-talet, en c-uppsats av Elinor Hermansson, samt olika statliga rapporter och skrifter om jämställdhet. Studien visar att materialet som granskas har en politisk dimension där en ideologi skapas med rättighetsargument som bärande element. Materialet har en syn på killgrupper som heterogena. Det gör att många människor kan känna sig inkluderade. I materialet konstrueras maskulinitet i relation till maktordningar som exempelvis ålder, etnicitet, funktionsmöjlighet, klass och sexualitet. Störst fokus finns på variabeln kön, medan mindre tonvikt läggs på bi- och transsexualitet, polyamori, samt i viss mån även klass. Kategorierna hetero-, bi- och homosexualitet uttrycks emellanåt som statiska, vilket kan osynliggöra människans förändringspotential. Materialet trycker på att jämställdhet är något eftersträvansvärt. I samtalsgrupperna ska killarna bli medvetna om de ojämställda villkor som finns, vilket påminner om mansrörelsen på 1970-talet. Skillnaden från de mansgrupperna är att materialet har mer kunskap om den hegemoniska maskuliniteten och en större betoning på att normer ska ifrågasättas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)