Kampraditet : En kvalitativ studie om grundarens betydelse för identitetsskapande på Ikea.

Detta är en Kandidat-uppsats från Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Kampraditet – En kvalitativ studie om grundarens roll i identitetsskapande i Ikea Grundarens påverkan på styrningen, kultur och identitet i organisationer utgör intresseområdet för denna uppsats. Ett företag med väldigt känd grundare har valts att analyseras, Ikea. Syftet med uppsatsen är att med ett identitetsregleringsperspektiv undersöka vilken identitet Ikea vill skapa och eftersöker hos sina anställda, samt hur mycket den går att återkoppla till de värderingar och idéer som förmedlades av Ikeas grundare, Ingvar Kamprad. Studiedesignen är kvalitativ i form av kodning, tolkning och analys av offentliga textdokument och material utgivna av Ikea. Material som analyserats är jobbarbloggen, videointervjuer av medarbetare, pressreleaser, trivseltest, jobbannonser, samt litteratur i form av ”En möbelhandlares testamente”. Resultatet har sedermera analyserats med hjälp av Alvesson och Willmotts identitetsregleringsteori. Utifrån denna teori tycks Ikea använda sig mest av två stycken metoder, att tydliggöra företagets värderingar och moraler, samt genom direkt definition av individen. Dessa två processer visar att den identitet som eftersöks och preciseras av Ikea kan beskrivas utifrån karaktärsdrag som ödmjuk, hårt arbetande, sparsam och samarbetsvillig. Ingvar Kamprads värderingar och företagsfilosofi är i stor mån aktuella för Ikea idag och går på många vis att härleda till de värderingar Ingvar Kamprad skrev ner i ”En möbelhandlares testamente”. Men den önskvärda identiteten tycks också till viss del vara hämtad från de personliga kvalitéer eller egenskaper Kamprad själv innehar. Den önskvärda identiteten hos Ikeas anställda är så pass starkt kopplad till Ingvar Kamprad att en tänkbar term för att beskriva den är Kampraditet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)