Påverkar fysioterapeutens neutrala versus positiva kommunikation individers grad av anspänning efter en behandlingssession med vila? : en randomiserad kontrollerad experimentell studie

Detta är en Magister-uppsats från Linköpings universitet/Avdelningen för fysioterapi

Sammanfattning: Inledning: Ospecifika behandlingskomponenter är marginellt studerade inom sjukvården. En kommunikationsmodell som påverkar behandlingseffekterpositivt, skulle kunna förbättra behandlade individers hälsa. Syfte: Att undersöka om kommunikationen(neutral/positiv) under en ”behandlingssession” med enbart vila påverkade personers behandlingstilltro, subjektiva (avslappning, muskelspänningar, stress) och objektiva (puls, blodtryck) grad av anspänning, samt om förändring i puls och grad av avslappning skiljde sig åt motpersoner från en tidigare nålbehandladreferenskohort. Metod: Randomiserad kontrollerad experimentell studie. Personer (>18 år) valdes med ett bekvämlighetsurval och randomiserades till positiv(n=60) eller neutral (n=60) kommunikation under en ”behandlingssession” av 30 min vila där behandlingstilltro, anspänningsnivå, puls och blodtryckmättes före och efter. Resultat: Positiva kommunikationsgruppen erhöll högre behandlingstilltro avseende avslappning, muskelspänningar och stress (md, 86, 83,84 mm på Visuell Analog Skala) än neutrala (md 75; p=0,023, 73; p=0,046,70; p=0,003), samt sänkte pulsen mer (m, -6,2 slag) än neutrala (m -3,2 slag; p=0,048). Båda grupperna minskade subjektiv anspänning (p<0,001), utan skillnader (ns) mellan grupperna. Sänkningen i puls, före jämfört med efter behandlingssessionen, var större än nålbehandlade kohortens, m -4,7 respektive m -2,8, (p=0,046). Konklusion: Studien belyser vikten av positiv kommunikation vad gäller tilltro till behandlingseffekter, för att öka dem. Tillsammans med tidigare forskning som visar att personers tilltro till behandlingseffekter gynnar dessa, indikerar det på att ospecifika behandlingskomponenter tycks vara en underutnyttjad potential inom vården som bör studeras vidare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)