Att läsa för att förstå sin hotade omvärld: en aktionsforskningsstudie om klimatdidaktik och dialogbaserad strategiundervisning.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

Sammanfattning: Denna uppsats syfte är att undersöka sätt att utveckla engagemang i och förståelse av klimatfrågan genom läsundervisning. Metoden jag har valt för att utreda det är aktionsforskning, genomförd på en gymnasieskola i södra Skåne. Där gjorde jag med sex elever en övning utifrån min valda sorts läsundervisning, lässtrategin dialogbaserad strategiundervisning, och en aktuell text om klimathotet. På så vis bottnar och anknyter arbetet till en relativt ny tradition inom utbildningsvetenskap: klimatdidaktiken. Min analys av den genomförda övningen visar på att ett sådant här undervisningssätt har vissa villkor, och en hel del förtjänster. Den mest framträdande av de senare är, argumenterar jag för, att man med en klimatdidaktisk grund och ett gemensamt konstruerande av mening, utifrån en samtalsbaserad lässtrategi, kan arbeta integrativt med kunskaps- och demokratiuppdraget.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)