En bild av ökad alkoholkonsumtion bland svenska dagstidningar : En tematisk analys av Aftonbladet, Dagens Nyheter, Expressen och Svenska Dagbladet

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning:

Den här uppsatsen handlar om hur ökad alkoholkonsumtion i Sverige framställs inom den svenska tryckpressen och vilken bild läsare kan få av den här skildringen. Min fråga är om det finns någon konfliktlinje i artiklarnas skildringar av den ökade alkoholkonsumtionen. För att kunna svara på frågan analyserades artiklar från fyra svenska tidningar, Aftonbladet, Dagens Nyheter, Expressen och Svenska Dagbladet under perioden mellan 2000 och 2012. Resultaten visar att det finns en konfliktlinje bland artiklarna när det gäller den svenska alkoholpolitiken. Konflikten uppkommer mellan den liberala diskursen och den restriktiva diskursen. Den liberala diskursen fokuserar på människors frihet. Den argumenterar för att de kan hantera sina friheter och det behövs inga ytterligare restriktiva regler för att begränsa dem. Den uppmärksammar sällan de negativa konsekvenserna av en ökad alkoholkonsumtion. Ett av de viktigaste medlen för att kontrollera alkoholkonsumtion enligt diskursen är alkoholskattesänkningar. Men den restriktiva diskursen hävdar att den restriktiva alkoholpolitiken varit framgångsrik när det gäller kontroll av alkoholkonsumtionen i Sverige. Den betonar de negativa konsekvenserna av alkoholkonsumtion och vill ha en alkoholskattehöjning för att minska alkoholkonsumtionen. 

 De tidningsartiklar jag har studerat i min analys fokuserar på alkoholkonsumtion och dess fluktuationer i en samtidkontext och därför man kan se att de avser vissa aspekter av problemet och bortse från andra aspekter till följd av aktuella händelser. Det leder till att läsaren inte kan få en heltäckande bild av verkligheten. För att få en sådan bild behöver de följa artiklarna ständigt över tiden.

Genom att lägga Frankfurtskolans teori som grund för min uppsats drog jag den slutsatsen att tidningsartiklarna förstärker individualismen genom att ignorera att människor är sociala subjekt som kan skapa stora förändringar. Artiklarna är en del av kulturindustrin som genom alkoholreklam bidrar till skapandet av falska behov hos människorna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)