Humor i musikundervisningen. En studie i hur musiklärare använder humor i sitt yrkesutövande samt vilken inverkan detta har på undervisningen för musikstuderande elever på gymnasiet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: Den här studien behandlar musiklärares användande av humor i sitt arbete samt vilken inverkan undervisningen. Genom kvalitativa intervjuer med musiklärare och elever på estetiska programmet, undersöks användandet av humor och dess effekter på undervisningen. Den data som intervjuerna genererade jämfördes och analyserades med hjälp av relevant litteratur som behandlar humor och undervisning, detta för att kunna utforska ämnet på ett adekvat sätt. Resultaten som togs fram var att lärarna använder humor för att skapa en stimulerande och konstruktiv läromiljö, dämpa negativa känslor som är sammankopplade med musikalisk prestation samt öka elevernas förmåga att samarbeta inom gruppen. Studien visar även att humor bidrar till en positiv relation mellan lärare och elev.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)