Konsumenten som vandrande reklampelare

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: I dagens moderna samhälle möts en människa av flera tusen olika kommersiella budskap varje dag, i hemmet, på gatan, i butiker och i andra offentliga miljöer. Vi ser t.ex. logotyper överallt, på kaffekoppar, galgar, hus och kläder och de är idag en sådan självklarhet i våra liv att de flesta av oss knappt reagerar längre på alla de reklambudskap som angriper oss. Kläder är en produktkategori där varumärket ofta spelar stor roll och det som gör varumärken på kläder speciella är att de ofta har synliga logotyper som man bär med sig genom vardagen. Därigenom kan man säga att vi som konsumenter fungerar som vandrande reklampelare för företagen. Dessa synliga logotyper har många gånger stor betydelse då ens val kan komma att bedömas av andra människor. Vi tar med andra ord ofta tid på oss vid valet av kläder och är ofta ganska kräsna vid våra val av det vi bär. Konsumenter är sociala varelser och vi bedömer oss själva och andra efter olika beslut vi tar, detta förklarar varför vår sociala identitet påverkas av bland annat de kläder och logotyper vi bär. Syftet med vår forskning är att öka förståelsen för hur konsumenten ställer sig till loggsättning på kläder. Vi har använt oss av en abduktiv ansats samt en kvalitativ datainsamlingsmetod, där 14 semistrukturerade intervjuer legat till grund för vårt empiriska material. Vi har valt att utforma en teoretisk referensram där vi fokuserar på konsumtions- och modeteorier som kan hjälpa oss att beskriva och förstå vad loggsättning på kläder kan fylla för funktion för konsumenten. Dessa teorier har använts för att analysera våra intervjuer och för att sedan dra slutsatser. På samma sätt som produkter behöver en visuell identitet, vill konsumenter genom sin visuella identitet (sitt utseende) uttrycka vilka de är som personer, visa grupptillhörighet och särskilja sig från andra individer. Företagen försöker påverka vilka som använder dess logotyp, men det är användarna i sig som i slutändan skapar och formar den symboliska betydelse som logotypen representerar. Vi fungerar som vandrande reklampelare för klädföretagen, men konsumenter ser även sig själva och sin kropp som vandrande reklampelare för sin identitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)