Turistbyråns digitala möte med besökaren

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

Sammanfattning: I Sverige förekommer turistbyråer på de flesta platser där det finns turism och den här studien undersöker digitaliseringen av turistbyråer. Den här studien berör frågor som i vilken utsträckning som turistbyråerna har digitaliserat sin verksamhet, vilka orsakerna är till turistbyråernas digitalisering och vilka potentiella effekter digitalisering leder till för verksamheten och dess framtid. Den teoretiska utgångspunkten bygger på forskning kring övergången från ett industrisamhälle till ett informationssamhälle, besöksnäringens beroende av digital utveckling och besökarnas krav på digitala tjänster och produkter. Studien har en kvantitativ metod i form av en enkätundersökning som distribuerades till alla auktoriserade turistbyråer i Sverige. Syftet med enkäten var att undersöka varför och i vilken utsträckning turistbyråerna har digitaliserat sin verksamhet samt vilka digitala planer dem har för framtiden. Studien resulterade i att orsakerna bakom digitaliseringen är att de följer samhällsutvecklingen och att konsumentbeteendet har förändrats vilket gör att besökaren kräver mer lättillgänglig information. Samtliga turistbyråer som deltog i enkäten använder sig av någon typ av digital kanal och majoriteten av dem planerar att utöka sin digitalisering. Respondenterna har både positiv och negativ inställning till digitaliseringen och majoriteten tror inte att en fullständig avveckling av det fysiska besökscentret är rätt väg att gå. Vikten av det fysiska och personliga mötet lyfts av både respondenterna och teorierna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)