Högstadieelevers följsamhet till restriktionerna i samband med Covid- 19 pandemin : En kvantitativ enkätstudie

Detta är en Magister-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

Sammanfattning: Bakgrund: Coronapandemin blev en global utmaning i början av år 2020. I Sverige uppmanade Folkhälsomyndighetens restriktioner hela befolkningen att ta sitt ansvar för att bromsa smittspridningen. Skolorna tvingades stänga eller bedriva distansundervisning till och från för att minska smittspridning. För ungdomar kan restriktioner och begränsningar i social kontakt vara en större påfrestning än för vuxna. Skolsköterskan har en viktig hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande roll på landets skolor.  Syfte: Att undersöka högstadieungdomars följsamhet till covid- 19 restriktionerna samt att undersöka om kön och- eller årskurs påverkade följsamheten. Metod: En icke experimentell, kvantitativ tvärsnittsstudie där kvantitativa data samlades in genom en webbenkätundersökning. Deskriptiv statistik presenterades i text, cirkel- och stapeldiagram. Data analyserades även med Mann-Whitney U test och Kruskal Wallis test och den statistiska signifikansen var satt till p<0.05. Den analytiska statistiken presenterades i text och tabeller. Samtliga högstadieelever på en skola i en ort i sydöstra Sverige inkluderades. Resultat: Det mest framträdande fyndet var att majoriteten av eleverna inte följde flertalet av restriktionerna förutom restriktionen att stanna hemma vid symtom. Signifikant skillnad mellan pojkar och flickor samt mellan årskurs påvisades i vissa av frågorna. Eleverna upplevde inte oro för att smittas eller för att smitta andra. Slutsats: Ungdomarna på skolan följde inte restriktionerna trots tydlig information och stöttning. Skolsköterskan behöver tydligare riktlinjer för vad som ingår i elevhälsans uppdrag vid pandemier och mer forskning behövs för att klarlägga hur man bäst får ungdomar att ta sig an och förstå restriktioner i den omvälvande tid som ungdomsåren innebär. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)