Matsvinn i hem och konsumentkunskap : Lärares erfarenheter av och syn på matsvinn i ämnet

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

Sammanfattning: Bakgrund: Sverige har anslutit sig till Agenda 2030, vars mål är minskat matsvinn. Regeringen har gett i uppdrag till Livsmedelsverket, Naturvårdsverket och Jordbruksverket att finna strategier hur invånare i Sverige kan minska matsvinnet. Forskning som gjorts inom området matsvinn i undervisning påvisar att lärare hanterar detta genom olika strategier. Syfte: Studiens syfte var att undersöka lärares erfarenhet av matsvinn inom ämnet Hem- och konsumentkunskap. Metod: En kvalitativ metod användes där sex lärare intervjuades och därefter analyserades intervjuerna. Vid arbetet med resultatet framkom olika områden; hur man tolkar kursplanen, identifiering av matsvinn, hur hanteringen av matsvinn ser ut och vilka anpassningar som görs samt vilka hinder som lärarna påträffat. Resultat: Alla respondenter utom en ansåg att matsvinn inte omnämns specifikt i kursplanen. Enligt respondenterna handlar matsvinn om miljö och hållbarhet såväl som ekonomi. I hem- och konsumentkunskapsklassrummet uppstod matsvinn då mat inte åts upp eller om livsmedel glömts bort och möglat. Lärarna i undersökningen hade olika metoder för att minimera matsvinnet i för- och efterarbetet, däribland infrysning av livsmedel, planering av inköp samt att ge bort mat till andra som övriga elever, personal och hemlösa. Lärarna uppgav flera olika lösningar för hantering av matsvinn i undervisningen, bland annat ändrades ingredienser efter tycke och smak. Dock ansågs matsvinn som oundvikligt eftersom inlärning av metoder är en läroprocess och under processen finns risk att mat blir förstörd. Slutligen återgavs hinder som lärarna upplevade att de inte kunde påverka, såsom möjlighet att kompostera matavfall, för lite undervisningstid samt brist på kyl- och frys. Slutsats: Undersökningen visade att lärarnas uppfinningsrikedom var den största källan för minskat matsvinn. Dock åskådliggör undersökningen, i likhet med tidigare forskning, behovet av fler timmar i ämnet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)