Reklamens grammatik : Diskurs och konsumentkultur i reseannonser
Sammanfattning: Den här uppsatsens syfte är att undersöka vilka diskurser som finns i reklamannonser för resebolag. Frågeställningen anknyter till något som kallas för konsumentkultur: föreställningen om att den moderna människan konstruerar sin identitet utefter de konsumtionsval som han eller hon gör. Den analysmodell som används bygger på en grammatikteori som heter systemisk-funktionell grammatik, vilken pekar ut betydelse och funktion som språkets centrala delar. Resultatet visar att reklamannonserna utnyttjar konsumentkulturen genom att sätta läsaren i fokus och presentera en rad olika valmöjligheter för honom eller henne; erbjudandena sträcker sig i ett spann mellan lugna och aktiva upplevelser för att nå ut till så många som möjligt. Diskursen är säljande och går ut på att ge läsaren makten att själv få välja, det vill säga konstruera sin egen identitet.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)