Villkor och strategier för elevens lärande och måluppfyllelse i ämnet hantverksteknik på frisörprogrammet

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Linda Eriksson; [2012]

Nyckelord: Lärandets villkor; motivation; miljö; måluppfyllel;

Sammanfattning: Bakgrund: Gymnasieelevers måluppfyllelse är en ofta diskuterad fråga. Inte minst införandet av en ny läroplan,Gy 11, hösten 2011 aktualiserar frågor om vad som påverkar elevers möjlighet att nå uppsatta kunskapsmål.Syfte och frågeställningar: Syftet med föreliggande examensarbete är att belysa villkor och strategier förelevens måluppfyllelse i ämnet hantverksteknik på frisörprogrammet. Analysen bygger på forskning samtintervjuer med lärare och elever på frisörprogrammet. Arbetets frågeställningar är: - Vilka förutsättningar menar elever respektive lärare behövs för att elever ska uppnåkunskapsmålen i ämnet hantverksteknik på frisörprogrammet? - Vilka strategier använder lärare för att elever ska uppnå kunskapsmålen? - Vilken påverkan har skolan som organisation, enligt lärare och elever, för lärarnas situation ochelevernas kunskapsutveckling?Metod: För att besvara syfte och frågeställningar har forskning och intervjuer använts. Intervjuundersökningenomfattar totalt fem halvstrukturerade intervjuer, tre enskilda intervjuer med lärare och två gruppintervjuer medfem respektive sex elever.Resultat: Intervjuer och forskning visar att lärande förutsätter att eleven erfar motivation samt en miljö somstödjer elevens lärande. Det pedagogiska ledarskapets utgångspunkt bygger på att lärare arbetar för att skapa engod relation med eleven, vilket lärare framhåller kan vara problematiskt när eleven inte är motiverad till att lära.Lärarna uppger att de använder olika strategier för att nå elevers skilda behov samt motivera eleverna. En centralstrategi är att verklighetsanpassa undervisningen. Studien visar att strategin, trots goda intentioner, också kanmedföra risker för lärande och motivation hos eleven. Även skolorganisationen kan fungera begränsande i ochmed ens ansvarsfördelning som begränsar lärarens autonoma arbete samt elevens lärande. Resultatet visar ocksåatt det kan finnas risk för att elevens lärande nedprioriteras i relation till ekonomiskt vinst.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)