Hur kan skrivande med digitala resurser bidra till elevers andraspråksinlärning?

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

Sammanfattning: Stora resurser satsas på digitala resurser i skolan och svenska elever har hög tillgång till internet och digitala medier. De används mest i ämnet svenska och främst till informationssökning och skrivande (Skolverket, 2013). Syftet med denna studie var att undersöka vad forskning kring språkinlärning för fram som centrala faktorer för att skrivande med digitala resurser ska gynna elevers inlärning av andraspråk. Enligt Chapelle(1998) kan forskning kring digital språkinlärningsteori användas även för studier av andraspråk. I denna studie görs en översikt av forskning efter millennieskiftet kring skrivande med digitala resurser generellt och för andraspråksinlärare. Det finns mycket forskning på skrivande och språkinlärning med digitala resurser generellt, men få som specifikt behandlar andraspråk och speciellt bristen på andraspråksforskning i Sverige på området är slående. Här finns ett mycket angeläget forskningsområde. Resultaten visar att det finns stort forskningsstöd för att motivation, kommunikation, interaktion och samarbete förbättras och att kvantitet skriven text ökar. Flera studier uppger att också texternas kvalitét ökar. Betydelsefulla faktorer för ökad inlärning är tillgång till ökad textinput, ökade möjligheter till bearbetning och feedback, fler möjligheter till interaktion och kommunikation samt tillgång till språkverktyg. Resultaten kan de knytas till teori kring andraspråksinlärning eftersom faktorer som input, motivation, output, interaktion och feedback i flera av studierna anses öka. Ur interaktionistiskt perspektiv bör då även intake och uptake öka. Interferens kan lättare uppmärksammas genom språkverktyg. Slutsatsen är att digitala resurser vid skrivande har hög potential att förbättra andraspråksinlärning, men att det kräver lärare med digital kompetens som strukturerar undervisningen, väljer lämpliga uppgiftstyper och behärskar språkteknologi.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)