Hälsoundervisning i Sverige och Finland : ett elevperspektiv

Detta är en Magister-uppsats från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

Sammanfattning: Det har lyfts oro nationellt och internationellt för barn och ungas hälsa. Eftersom kunskaper om hälsa har visats hänga ihop med individers hälsa finns det ett behov att forska mer om hur hälsoundervisning bör organiseras. Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om undervisningen i och om hälsa i två länder med liknande samhällelig kontext men olika organisering av hälsoundervisning. Frågeställningarna är ”hur beskriver eleverna hälsa” och ”vad upplever eleverna att de har lärt sig om hälsa i skolan”. Dessutom diskuteras likheter och skillnader mellan Sverige och Finland. Studien utgår ifrån teorier om patogent och salutogent perspektiv på hälsa samt hälsolitteracitet. Data har samlats genom semistrukturerade intervjuer med fyra svenska och fyra finska gymnasieelever. Data har analyserats med hjälp av tematisk analys och de konstruerade teman är studiens resultat. Resultaten visar att hälsa ses som frånvaro av sjukdom, som ett kontinuum eller som psykiskt, fysiskt och ibland socialt. De finska eleverna är mer benägna att inkludera även den sociala delen än de svenska. Från undervisningen har eleverna tagit med sig kunskaper i och om hälsa, delar av hälsoism, tabubelagda delar av hälsa samt eget ansvar. Kunskap om elevers uppfattningar om hälsoundervisning är viktigt eftersom det är eleverna som kan svara på hur undervisningen når fram på bästa sätt. Flera ämnesöverskridande och internationella studier behövs för att belysa hur organiseringen av hälsoundervisning påverkar elevernas kunskaper och lärande i och om hälsa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)