Genus och kulturellt kapital i musikundervisningOm musiklärares och elevers handlingsutrymme i gymnasieskolans musikundervisning

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Joel Haag; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Föreliggande studie är genomförd genom videoobservationer av fyra lektioner i gymnasieskolans musikundervisning och en intervju med undervisande lärare. Studiens syfte är att undersöka hur genusnormer och kulturellt kapital samverkar och framträder i musikundervisningen för att bidra till ökad kunskap om hur jämställd musikundervisning kan bedrivas. De teoretiska perspektiv som empirin från observationerna och intervjun analyseras utifrån består av Judith Butlers genusteorier tillsammans med Pierre Bourdieus kapitalteorier. I resultatet presenteras genusnormativa och genusomstörtande ageranden där begreppen performance, den heterosexuella matrisen, kapital och habitus används. Resultatet bekräftar tidigare forskning som beskriver att musikundervisning lättare tillägnas av killar än tjejer. Populärmusikaliskt innehåll i gymnasieskolans musikundervisning tillåter killar att ta plats på tjejers bekostnad och resulterar i ett bibehållande av hierarkiska positioneringar i enlighet med den heterosexuella matrisen. Det kulturella kapitalet i form av musikalisk kunskap kan reducera effekten av den heterosexuella matrisen och tillåta genusomstörtande performancer samtidigt som detta kapital skapar hierarkiska positioneringar inom en grupp. Både elevers och lärares handlingsutrymme dikteras av den heterosexuella matrisen och deras habitus. Resultatet visar dock hur undervisningens utformning kan tillåta både genusnormativa och genusomstörtande performancer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)