FOSTERBARNENS UTMANINGAR I SKOLAN -En litteraturstudie om familjehemsplacerade barns skolprestationer samt verktyg för lärare.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Författare: Linda Brattström; Moa Talbäck; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna uppsats ar en litteraturstudie med syfte att med hjalp av tidigare forskning analysera hur elevers (12–15 ar) skolprestation paverkas av familjehemsplacering och vilka insatser som kan anvandas som stod. Syftet i studien besvaras med foljande fragestallningar. Vilken betydelse kan familjehemsplacering enligt radande forskning ha for paverkan pa elevers skolprestation samt vilka stodatgarder kan anvandas for att forbattra dessa elevers skolresultat. Utifran forskningsdata som sammanstallts i Sverige sedan 2000-talets borjan har visats pa foljande resultat. Att familjeintegration ar en viktig del i att skapa nara relationer mellan barn och familjehem. Detta sker genom okad forstaelse och medvetenhet kring barnets bakgrund. Integrering i familjehemmet ar ocksa en forutsattning for ett bra skolresultat da det ger barnen en trygg tillvaro. Ett samarbete mellan hem och skola bidrar ocksa till en okad inlarning da olika stodatgarder kan tillampas. Samhallets insatser kan aven ha en stor paverkan pa barnet da en stodverksamhet finns att tillga i vissa delar av landet. Studien visar slutligen pa en del brister som kan uppkomma i vidare arbete med barn i familjhem.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)