Vilka förutsättningar ger sfi för integrationen i samhället? : En studie om sfi:s samhällsorienterande mål uppnås i undervisningen.

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

Författare: Ellen Persson; [2019]

Nyckelord: Sfi; integration; akademiker; arbetsmarknad; samhället;

Sammanfattning: Svenska för invandrare, sfi, är en frivillig språkutbildning för alla immigranter i Sverige, som har funnits sedan 1970-talet. Genom den etableringsreform som togs i bruk 2010 har alla flyktingar rätt till ett integrationsprogram där sfi ingår. Sfi utbildningen är gratis och även andra slags migranter kan ansöka om utbildningen på egen hand, men får inte ersättning för det. I denna uppsats analyseras statliga dokument, som Skolverkets kursplan och Skolinspektionens utvärdering av utbildningen, för att undersöka vad dessa förmedlar för integrationen. Fem intervjuer med immigranter som har gått sfi utbildningen används, vilka bidrar med åsikter om hur de anser att utbildningen har fungerat i praktiken för att främja integrationen i samhället. Rektorn för sfi i Gävle kommun används även som material för att få kommentarer om hur kommunen arbetar med detta. Slutsatsen av undersökningen kan sammanfattas utifrån att informanterna inte hade tagit del av de samhällsorienterande målen fast det står i kursplanerna att de ska uppnås. Däremot anser informanterna att om detta skulle fungera i praktiken skulle integrationen i det svenska samhället förenklas för de nyanlända immigranterna. Den viktigaste slutsatsen som kan tas från denna uppsats är att förbättring inom sfi:s utbildning måste ske för att skapa fler verktyg för integrationen i samhället och på arbetsmarknaden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)