Vision och praktik : en fallstudie av ett nyetablerat produktionskontor i Kina

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

Sammanfattning: : Idag trängs ett stort antal aktörer inom prisvärt mode på en arena där kunden blivit allt mer medveten kring pris och kvalitet. Affärsidéer, som bygger på att erbjuda mode till fördelaktiga priser, sätter stor press på företagens kostnader där varken kvalitet eller design får påverkas negativt. En naturlig strategi för företag till minskade kostnader blir förläggning av produktion där stora kostnadsfördelar kan erhållas. Således har det under lång tid varit vanligt förekommande med företag som etablerar produktion i Asien, där bland annat låga löner agerar bidragande faktor till avsevärt lägre produktionskostnader. Begreppet backsourcing har på senare år kommit att diskuteras allt mer och en trend har kunnat ses där företag väljer att flytta hem verksamhet från dessa typer av lågkostnadsländer. Det svenska företaget Gina Tricot med produktion i både Europa och Asien väljer däremot att utveckla sin verksamhet i Kina, med ett produktionskontor, och går således mot den påtalade trenden. I denna uppsats undersöks företagets huvudsakliga skäl för etablering samt vad som förväntas av det nyetablerade produktionskontoret. Genom en deltagande observation påtalar författaren vidare fördelar samt nackdelar för verksamheten i fråga.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)