Upplevelser av en informationsmiljö i vården En kvalitativ studie av de anställdas bilder av IS/IT inom ett sydsvenskt landsting.

Detta är en D-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: Tidigare rapporter som behandlat informationsmiljöer inom vården har kommit fram till att det finns olika typer av brister i informationsförsörjningen. Medan många av de tidigare studierna enbart konstaterat att det finns brister av olika slag beskriver denna studie de anställdas upplevelser av informationsmiljön samt vad de anställda anser vara det som föranleder dessa upplevelser. Studien har genomförts på ett sjukhus inom ett landsting i södra halvan av Sverige och syftet har varit att (1) ge intressenter inom landstinget en bild av de faktorer som försvårar införandet av informationssystem inom verksamheten och (2) ge akademiker inom informatikämnet ett sociokulturellt perspektiv på införandet av informationssystem inom en verksamhet. Studien följer en kvalitativ metod och datainsamling har skett genom studier av dokument, observation och intervjuer. Det empiriska materialet har analyserats utifrån ett teoretiskt ramverk som belyser management av IS/IT ur fyra olika dimensioner; Infologiskt, strukturellt, funktionellt och kulturellt. I min slutsats kommer jag bland annat fram till att en viktig faktor som försvårar införandet av nya informationssystem är när utveckling sker med ingen eller för lite samverkan mellan vanliga användare och ”experter” och att verksamheter är sociala konstruktioner där samverkan krävs för skapa positiva relationer och en stabil grund för förhandling inom och mellan olika kulturer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)