Ät tacos och rädda klimatet : En kvalitativ bild-och textanalys av Frankfuls Hållbarhetskommunikation

Detta är en Kandidat-uppsats från Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Medvetenheten kring hållbarhets- och miljöfrågor har ökat markant i samhället på senare tid. Detta har lett till att konsumenter idag har en förväntan på företag att kommunicera och engagera sig i hållbarhetsfrågor. Å andra sidan är konsumenter och intressenter mer kritiska än någonsin gentemot det som kommuniceras vad gäller hållbarhet och miljö, i samband med fenomenet greenwashing och dess framväxt. På grund av detta är det intressant att undersöka hur det nystartade veganska och klimat-inriktade företaget Frankful kommunicerar och konstruerar miljö och hållbarhet i sin marknadskommunikation på en marknad som idag ställer allt högre krav på ett företags hållbarhetsarbete och hållbarhetskommunikation, samtidigt som konsumenterna är mer kritiska mot den hållbarhetskommunikation som idag kommuniceras. Studiens empiriska material består av sju annonser som analyserats genom en semiotisk bildanalys och en retorisk textanalys. Analysresultatet visade att Frankful textuellt kommunicerar hållbarhet och miljö genom motiverande, hoppfulla och positiva budskap där fokus ligger på att det är enkelt att bidra till kampen mot klimatförändringarna. Visuellt konstrueras däremot inte hållbarhet och miljö på ett tydligt sätt, utan bilderna konstruerar snarare gemenskap. Vissa visuella element som konstruerar hållbarhet och miljö - till exempel gröna färger samt inslag av grönsaker denoteras, men dessa är beroende av det textuella budskapet för att konstruera hållbarhet och miljö. Därför kan det konstateras att de textuella budskapen om hållbarhet och miljö i sin ensamhet är tydliga, medan de visuella elementen är beroende av texten för att konstruera hållbarhet och miljö på ett tydligt sätt. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)