Mitt liv fick en ny riktning. : Om upplevelsen av lärande efter en sjukskrivning.

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

Sammanfattning: Under tjugohundratalets första decennier har det kunnat konstateras ett ökande av antal svenskar som sjukskrivs på grund av psykisk ohälsa. Vilka slags lärdomar upplever personerna att de tillägnat sig efter att ha varit sjukskrivna? Hur kan drivkrafter identifieras i personernas berättelser? Och vilka betydelser har samspelet med omgivningen haft för personerna vid återgång i arbete? Syftet med denna studie är att undersöka personers upplevelser om lärande efter en sjukskrivning till följd av arbetsrelaterad psykisk ohälsa. Studien är kvalitativ och bygger på åtta intervjuer av personer med egen erfarenhet av sjukskrivning. Dessa intervjuer har sedan analyserats med hjälp av Illeris tre lärandedimensioner samt delvis av Mezirovs transformativa lärande. Resultat och slutsats visar att det sker lärande efter en sjukskrivning där lärdomen varit ökad självkännedom, där drivkraften varit att åter komma in i ett sammanhang och där omgivningens bemötande och stöd haft stor betydelse.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)