Förändringsledningens roll vid förbättringsarbete : En studie av två implementeringar av Lean inom offentlig sektor

Detta är en Magister-uppsats från Mittuniversitetet/Avdelningen för kvalitetsteknik, maskinteknik och matematik

Sammanfattning: Forskningen visar på att offensiv kvalitetsutveckling blir allt vanligare inom offentlig sektor. Statliga verk har först på senare år börjat inse vikten av kundfokus vilket har lett till många förbättringsinitiativ. Det finns forskning som vägleder i uppstart av förbättringsinitiativ inom offentlig sektor, däremot är det ont om forskning som klargör hur man leder förbättringsinitiativen inom offentlig sektor. Denna kvalitativa fallstudie har studerat förändringsledningens roll i samband med implementering av Lean inom två statliga myndigheter, Försäkringskassan och Migrationsverket. Studiens metodik var halvstrukturerade intervjuer och studier av litteratur och dokument så som myndigheternas beslut om implementering. Resultatet visar att myndigheterna hade arbetat olika vid implementering av Lean i deras verksamheter. Resultaten visar också att myndigheterna lyckades olika bra inom varierande områden vilket hängde samman med vilka förutsättningar de hade samt vilket tillvägagångssätt som användes vid implementeringen. Slutligen visar resultatet att förändringsledning och genomförandet av förändringar i praktiken spelar en stor roll i utfallet av de förändringsinitiativ som en organisation genomför. Studiens resultat är ett bidrag till andra offentliga verksamheter som önskar genomföra stora förändringar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)