Matematiska resonemang om representationsformer i multiplikation : En empirisk studie om lågstadieelevers resonemang och användning av olika representationsformer vid lösning av multiplikationsproblem

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att få syn på vilka representationsformer elever använder när de löser multiplikationsproblem och hur de resonerar kring det. Studier har visat att dem lätt fastnar i upprepad addition och har svårt för att se att multiplikation är tvådimensionellt. Därav är det viktigt att i undervisning synliggöra olika representationsformer samt resonera kring de för att elever ska få en djupare förståelse och på så sätt uppnå ett multiplikativt tänkande. Studiens datainsamlingsmetod består av en planerad lektion, kvantitativ analys av elevernas arbetsblad samt kvalitativa intervjuer med sex elever i årkurs 3. Studien utgår även från Duvals teoretiska perspektiv. Resultat visar att dem flesta eleverna använder sig av flera representationsformer när de löser multiplikationsproblem. Dem representationsformer som är synliga i elevernas lösningar är visuella bilder i form av grupper, rektangulär representation, tallinje, upprepad addition samt symboluttryck. Vidare framkommer olika resonemang i resultatet kring vilken representationsform som lämpar sig bäst för olika uppgifter. Slutsatser som uppkommit av resultatet är vikten av att i undervisning resonera tillsammans med eleverna kring olika representationer för att utveckla full förståelse för en uppgift.     

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)