Nästa generations lantbrukare : hur ser de på marknadsföring och hur ska företag nå ut till dem?

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of Economics

Sammanfattning: Idag är det många lantbruksföretag i Sverige som väntar med att genomföra generationsskifte för verksamheten och driften. Detta leder till att lantbrukarna i landet idag i genomsnitt är i den övre medelåldern. Att vänta med generationsskiften leder också till att nästa generations lantbrukare får vänta med att ta över. I och med detta är det svårt för tillverkningsföretag i branschen att veta hur de ska nå ut till de framtida nya lantbrukarna Syftet med denna uppsats är att undersöka vad nästa generations lantbrukare har för åsikter och förväntningar på tillverkningsföretag i branschen kring kommunikation. För att kunna uppnå syftet med studien har en kvalitativ forskningsmetod tillämpats. Nio stycken intervjuer med framtida lantbrukare har legat grund för den insamlande empirin. Studien grundas i teorier inom ämnet som tillsammans ska hjälpa till att uppnå det valda syftet med studien. Teorier som har använts är segmentering, digital marknadsföring och en lojalitetsmodell. Studien resultat påvisar att nästa generations lantbrukare har höga förväntningar på tillverkningsföretag inom branschen när det kommer till service, kommunikation och tillgänglighet. Användandet av digitala marknadskanaler hos målgruppen är stort och olika typer av plattformar ger möjligheter till kontakt med både företag och branschaktiva. Uppfattade utmaningar som ung i branschen är kapitalsvårigheter, erfarenhet och arbetsledning. Studien har även gett information om konkreta utvecklingsmöjligheter gällande marknadsföringsstrategier mot den valda målgruppen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)