Nördar och Brötgäng?

Detta är en C-uppsats från

Författare: Johanna Norrhede; Ulrika Wallström; [2011]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Dagligen interagerar elever med andra elever, lärare, och övrig skolpersonal. I dessa interaktionersänds medvetna och omedvetna signaler ut genom språkbruk, kroppsspråk och klassrumsklimat vilkakan påverka eleverna i deras identitetsbildning. Även skolans lokaler, deras läge och hur de ärutformade kan förmedla en bild av hur de elever som går där "ska" vara.Syftet med föreliggande uppsats är att beskriva, analysera och diskutera skillnader mellan studie- ochyrkesförberedande program och de elever som går där. Vi vill genom observationer och intervjuerstudera hur elever ser på sig själva och andra elever samt hur lärares inställning till elever tar sig iuttryck i undervisningen på de olika programmen. Det vi vill utforska är hur elever interagerar medandra elever och lärare i klassrumssituationer samt om innehållet varierar beroende på om det är ettyrkes- eller studieförberedande program. Med innehåll avser vi lärostoff, arbetstakt ochabstraktionsnivå.Utifrån Basil Bernsteins kodteori samt tidigare forskning studeras hur eleverna förhandlar på olikaprogram och i vilken utsträckning de ges utrymme att förhandla kring sitt lärande. De frågor omskillnader mellan studie- och yrkesförberedande program som uppsatsen ämnar besvara är: Hur tar sig kategoriseringen uttryck i skolan? Hur och i vilken utsträckning förhandlar elever? Vilken typ av inramning präglar programmen?Vi fann stora skillnader i hur undervisningen går till i olika elevgrupper på yrkes- ochstudieförberedande program. Elevernas identitetsskapande påverkas starkt av den sociala reproduktionsom sker i skolan. Såväl skola, elever och lärare bidrar till att upprätthålla den kategorisering och deförutfattade meningar och fördomar som finns om de studie- och yrkesförberedande programmenvilket kan påverka deras självförståelse och självbild. Med tanke på hur dessa skillnader tar sig uttrycki undervisningen kan de också få en negativ, eller positiv, effekt på elevers studieresultat. Påyrkesförberedande program fann vi tecken som visade på en svag inramning och en horisontelldiskurs. På studieförberedande program fann vi tecken som visade på en stark inramning och envertikal diskurs. Elever gavs olika förhandlingsmöjligheter på de olika programmen och vi sågskillnader i hur elever tog vara på dessa möjligheter samt vilken typ av förhandling det rörde sig om.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)