Employer branding inom skogsnäringen : en fallstudie av ett skogsbolag

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från SLU/Dept. of Economics

Sammanfattning: Skogsnäringen förväntas bli mer innovativ och utveckla nya produkter för att överleva i framtiden. För att svara mot förväntningarna krävs att organisationer inom skogsnäringen rekryterar arbetskraft med andra kompetenser än vad som finns i dagsläget. Civilingenjörer är den yrkeskategori som förväntas vara mest eftertraktad. Det spås uppstå en brist av civilingenjörer i Sverige, vilket ökar konkurrensen i rekryteringen av denna kompetens. Denna studie syftar till att förstå hur ett skogsbolag arbetar med employer branding. Målet med studien är att undersöka hur ett skogsbolag kan öka sin anställningsattraktion, hos potentiell och befintlig kompetens, genom sitt employer brand. Studien har utförts i fallstudieformat där ett svenskt skogsbolag verkar som fallföretag. En abduktiv ansats har tillämpats där teori har samlats in före och efter datainsamling. Två intervjuer har utförts med nyckelpersoner som arbetar med organisationens employer brand. Studien utreder och förklarar innebörden av fenomenet employer branding utifrån både teoretiskt och empiriskt perspektiv. Den teori och empiri som inhämtas utgör en grund till det ramverk som författarna skapat under studiens process. Detta ramverk identifierar processer att ta hänsyn till vid analys av employer branding, dessa är: kommunikation, organisationskultur och rykte. Studien visar att fallstudieföretaget kan komma att stå inför en kompetensbrist som kan hämma organisationens innovationspotential att utveckla nya produkter. Organisationen strävar därför efter att vara en attraktiv arbetsgivare. Studien visar att rekrytering till mindre orter och rekrytering av kvinnliga civilingenjörer är två specifika områden som fallföretaget upplever som stora utmaningar. Studien visar även att olika organisationer kan upprätta olika kommunikationskanaler för att bygga olika relationer. Det är också viktigt att allt som kommuniceras av organisationen måste överensstämma med verkligheten. En positiv organisationskultur kan bidra till att befintlig kompetens förblir inom organisationen. Vidare bör mångfald och jämställdhet eftersträvas inom skogsnäringen för att öka attraktionen för alla kompetenta individer. Allt en organisation gör påverkar dess rykte och sålunda dess attraktion som arbetsgivare. Genom att vara en genuint bra organisation stärks det interna ryktet, vilket sprids till externa intressenter. Studien bidrar med att belysa en bild av den problematik som skogsnäringen står inför samt genom att belysa viktiga aspekter inom employer branding för ett skogsbolag. Vidare bidrar studien med ett teoretiskt ramverk för employer branding som är applicerbart både inom skogsnäringen och andra näringar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)