Implementering av ”Evaluation of business partners” inom Boliden : en utvärdering och fallstudie av Evaluation of Business Partners

Detta är en Magister-uppsats från SLU/Dept. of Economics

Sammanfattning: Corporate Social Responsibility (CSR), även kallad hållbar utveckling och ansvarsfullt företagande, var en term som började användas i slutet av 60-talet. Det är en arbetsmodell där syftet är att få företag ta ansvar för verksamheten och uppmuntra till en positiv inverkan på miljön, marknaden, samhället och anställda. CSR fungerar som en inbyggd självreglerande mekanism, genom vilket ett företag kontrollerar och håller sig uppdaterade beträffande de aktiva lagarna inom internationella normer och etik. Boliden lägger stort fokus och engagemang inom CSR- relaterade frågor. Blan annat har Boliden stärkt företagets CSR- engagemang genom att starta projektet Evaluation of Business Partner (EBP). Ett av huvudmålen med EBP är att höja standarden och öka medvetenheten angående mänskliga rättigheter bland sina affärs- och samarbetspartners. Genom EBP ser Boliden en metod för att bearbeta och minimera risker i samband med samarbetspartners eventuella brister inom socialt ansvarstagande. Boliden anser att det aktiva arbetet inom riskminimering är av yttersta vikt för att inte Bolidens varumärke ska kopplas samman och skadas i och med andra företags bristande engagemang inom CSR. En stark utveckling inom CSR kan ses världen över och fler inser att det finns ett värde och behov av att granska samarbetspartners. Ett ökande antal företag väljer på samma sätt som Boliden att införa denna typ av CSR arbete där samarbetspartners utvärderas och följs upp. I och med att detta är ett relativt nytt kapitel inom företagens historia finns det inte direkt någon mall eller färdiga studier på hur denna typ av CSR-arbete kan gå till. Detta innebär att implementeringen av ett CSR projekt så som EBP måste skapas från grunden utan tidigare referens projekt, vilket leder till att utvecklingsperioden för projektet kan blir lång. De anställda som vi har valt att intervjua inom Boliden ger en positiv samstämmig bild av strategin bakom EBP. Det går att konstatera att EBP bidrar med nytta i form av riskminimering. Rimligt är även att anta att mer långsiktig nytta i form av varumärkesstärkning, goodwill och förbättrade relationer med affärspartners kommer att växa fram. För att öka effektiviteten inom EBP kan Boliden förbättra webbverktyget, EBP uppföljning och göra EBP arbeta mindre tidskrävande. EBP har utvecklats mycket under dessa två ett halvt år, men det är fortfarande en lång väg att kvar innan EBP fungerar optimalt. Vid intervjuerna med Bolidens samarbetspartners och framför allt aktieägare ges en påtagligt positiv syn på EBP. Återkommande är att det ses som en viktig del i ett det aktiva CSR-arbete som Boliden, via vilket de minimera risk och skapar goodwill. Samtidigt ser aktieägare och investerare denna typ av CSR-arbete inom företag som ett sätt att minimera risk inom sina placeringar. Detta innebär att den positiva effekten i form av risk minimeringarna verkar i två led, dels för Boliden och för deras externa intressenter. Särskiljt intressant är det för intressenter som aktieägare och investerare som framhåller etiska frågor inom valet av placeringar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)