Norska och Svenska skolor utan tak? : En komparativ studie om friluftsundervisningen i norska och svenska grundskolor med inriktning mot friluftsliv, vad blir det för friluftsliv egentligen?

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Sammanfattning: Sammanfattning Syfte Studiens syfte är att undersöka friluftsundervisningen i grundskolor med friluftsprofil i Oslo och Stockholm, samt jämföra dessa. Vilken eller vilka stilar av friluftsliv förekommer inom idrottsämnet i friluftsprofilerade grundskolor i Oslos kommun? Vilken eller vilka stilar av friluftsliv förekommer inom idrottsämnet i friluftsprofilerade grundskolor i Stockholms kommun? Vad kan vi se för likheter eller skillnader mellan skolorna i Oslo och Stockholm? Kort sammanfattning av Sandells friluftsstilar: Passiv anpassnignsstil: friluftsliv utifrån ett anpassat betraktande perspektiv utan att påverka naturen. Aktiv anpassningsstil: friluftsliv utifrån ett aktivt perspektiv där du lever av naturen och tar vad du behöver samtidigt som man värnar om naturen. Dominant anpasssningsstil: friluftsliv utifrån ett aktivitetscentrerat perspektiv där ofta kommersialism styr för att påverka och anpassa naturen för att ge rum för specifik aktivitet. Metod Använd metod är öppet strukturerade telefonintervjuer. Sex stycken idrottslärare, tre i Oslo och tre i Stockholm intervjuades varav två var kvinnor och fyra var män. Samtliga var utbildade till idrottslärare eller lärare med undevisning inom friluftsliv. Resultat Alla stilar förekommer i Oslo. I Stockholm råder tveksamhet kring den dominansstilen. Utifrån detaljnivån för kategorisering som Sandells stilar innebär, går det tyda skillnader och likheter inom friluftsundervisningen i de norska och svenska skolorna. Störst skillnad ses i den aktiva anpassningsstilen där ett större inflytande förekommer i de norska skolorna. Den passiva anpassningsstilen var vanligast förekommande både i de svenska och norska skolorna. Förekomsten av den dominanta stilen är generellt sett liten överlag. Slutsats På de intervjuade lärarnas skolor går att se både likheter och skillnader inom friluftsundervisningen. Det tydligaste mönstret för vilka stilar som tillämpas påverkas starkt av skolans förutsättningar för friluftsliv i skolans närhet. Detta avgör därför vilka friluftsstilar som är möjliga och styr därmed också bredden på friluftsundervisningen.   

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)