Avvikelser från det normala : en enkätstudie och en begreppsanalytisk studie av skolors normkritiska förhållningssätt i det förebyggande arbetet mot mobbning

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

Sammanfattning: Jag har undersökt fyra olika skolors likabehandlingsplaner och samlat in svar från fyra olika skolor på en egen utformad enkät. Mitt fokus har legat på huruvida skolorna för-håller sig normkritiskt i sitt förebyggande arbete mot mobbning vilket innebär att för-hålla sig kritiskt till och synliggöra normer som marginaliserar vissa grupper av individer. För att analysera mitt primärmaterial har jag använt mig av ett teoretiskt perspektiv av Cris Mayo som fokuserar på hur språkanvändningen kan användas som en maktfaktor för att trycka ner andra individer. Som metod har jag använt mig av en begreppsanalys med inspiration av Quentin Skinner. Det resultat jag kom fram till är att det normkritiska förhållningssättet inte är något naturligt inslag i någon av skolornas förebyggande arbete mot mobbning. Hos en av skolorna var det överhuvudtaget inte ett inslag. Däremot så visar min undersökning och analys på att det normkritiska perspektivet är på framfart. Detta märks av inte minst då skolorna tänker på vilket material som ska användas i undervisningen för att spegla olika människors bakgrund eller att olikheter mellan män-niskor diskuteras genom värderingsövningar. Att situationen ser annorlunda ut för de olika skolorna är något som ni läsare kommer märka av under läsningens gång

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)