Att stödja elever med matematiksvårigheter grundade i emotionella blockeringar

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Det finns elever som uttrycker matematiksvårigheter som grundar sig i emotionella blockeringar, så kallat pseudo-dyskalkyli, och upplever starka oros- och ångestkänslor när de möte matematik. Enligt skollagen har läraren en skyldighet att stödja elever med svårigheter. Jag har i en kunskapsöversikt sett till vad forskning säger angående på vilka sätt kan läraren stödja elever med matematiksvårigheter grundade i emotionella blockeringar. Kunskapsöversikten utgår från ett flertal databassökningar och manuella sökningar. Forskningen visar att elever kan uppleva negativa känslor under matematikundervisningen och inför matematikämnet vilket försämrar deras prestationer. Det är viktigt att läraren stöttar dessa elever med strategier för att hjälpa dem att hantera sina känslor av oro och obehag, samt att tillåta eleverna att få uttrycka sina känslor. Eleven behöver även en lärandemiljö som minskar stress och ger tid till förståelse i lärandeprocessen. Det behöver även råda en balans i det didaktiska kontraktet mellan elev och lärares förväntningar i förhållande till stöd och prestationer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)