Omkörningsförbud E6 - Resultat och effekter

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Lunds universitet/Trafik och väg

Sammanfattning: Denna rapport behandlar väg E6 mellan Helsingborg-Vellinge med avseende på omkörningsförbudet för tung trafik som infördes den 18e mars år 2019. Väg E6 genom hela Skåne har under en lång tid präglats av trafiksäkerhets- och framkomlighetsproblem. Denna rapport skrevs i syfte att utreda på vilka sätt omkörningsförbudet påverkat just dessa faktorerna, d.v.s. framkomlighet och trafiksäkerhet. För att kunna analysera sträckan och få en bild av hur förbudet påverkat den har data inhämtats genom mätningar vid en punkt längs med vägen. Här har videoklipp, flödesdata och hastighetsdata tagits fram. Dessa har sedan använts för att kunna analysera händelser och hur dessa händelser sedan påverkat trafiken. Även ett formulär skickades ut för att kunna ta del av trafikanternas syn på trafiken. Resultat som framtogs visade på att mycket av den rena statistiken längs med sträckan såg bra ut. Hastigheter var varken för höga eller för låga, flödena låg på rimliga nivåer och väld igt få omkörningar av tung trafik skedde under förbudet. Det man kunde se här var dock tydliga dippar i hastigheter vid omkörningar eller andra störningar. Resultatet av enkäten blev totalt 103 svar. Från enkäten kunde man tyda att många förare tyckte att sträckan var störningskänslig och att det var mycket problem köbildning. Slutsatserna som kunde dras utifrån resultatet av datainsamlingen var att sträckan är väldigt störningskänslig. Man ser tydligt när störningar sker då det påverkar hastigheter väldigt skarpt. Omkörningsförbudet har dock påverkat sträckan väldigt positivt. Olyckor har sjunkit i och med att omkörningar sker mer sällan och en stor störning har tagits bort som tidigare påverkat framkomligheten. Därav var slutsatsen att omkörningsförbudet haft en mycket positiv påverkan på både sträckan trafiken. Nyckelord: omkörning, trafiksäkerhet, framkomlighet, tung trafik, förbud, flöde

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)