Mäklarens ansvar för personuppgifter i sin marknadsföring - och effekten av den nya dataskyddsförordningen

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

Författare: Charlotte Andersson; Sara Ehde; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Som fastighetsmäklare finns det en rad lagar och regler att ta hänsyn till i sitt yrkesutförande. I den här uppsatsen ligger fokus på mäklarens skyldigheter när det gäller kundernas personuppgifter, främst i samband med marknadsföring. Frågan berör den nya dataskyddsförordningen som träder i kraft den 25 maj 2018, och huruvida fastighetsmäklarens arbete kommer att försvåras i samband med denna. I Sverige kommer förordningen att ersätta den nuvarande personuppgiftslagen. Sedan förut regleras fastighetsmäklarens marknadsföringsarbete av bland annat marknadsföringslagen och personuppgiftslagen. Vi har funnit att behandling av personuppgifter redan nu varit så pass reglerat i Sveriges lagstiftning att det inte kommer medföra några större förändringar i detta avseendet. I stora drag kommer dataskyddsförordningen förstärka de registrerades rättigheter samt öka de personuppgiftsansvarigas skyldigheter. De största förändringarna i samband med införandet är att tiden för hur länge man får lagra personuppgifter kommer begränsas samt att den registrerade kommer ha möjlighet att begära ut vilka uppgifter som finns noterade. Om en mäklarbyrå bryter mot bestämmelserna riskerar de inte endast skadestånd utan även höga sanktionskostnader. Det är därför av största vikt att ha fungerande system som ser till att kundernas personuppgifter hanteras korrekt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)