Måttning : Problematiken kring måttning inför val av storlek vid e-handel

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Denna rapport vill belysa kunders problem med att hitta passande storlek när de handlar kläder i en webbutik. Fokusområdet är att undersöka om det är möjligt för kunder att ta tillförlitliga kroppsmått eller plaggmått med måttband, för att välja passande klädstorlek vid e-handel.   Först genomfördes en marknadsundersökning för att ta reda på hur klädföretag utformar sina storleksguider. Därefter utfördes en undersökning där 20 militärer deltog. De fick i uppgift att följa instruktioner för att ta kroppsmått på sig själva, ta samma mått på varandra och måtta av två utvalda plagg. Avslutningsvis fick de låta sig bli mätta av en designtekniker. Resultatet visade mycket stor spridning och flera av måtten hade ett spann från -6 cm till +6 cm i jämfört med att en professionell genomförde mätningen. En upptäckt var att vissa mätresultat blev bättre när någon annan än personen själv utförde kroppsmätningen. Deltagarna fick som avslut svara på några frågor. Hela 60 % av deltagarna i testgruppen trodde att en filminstruktion skulle ha underlättat mätningen. Slutsatsen är att det är viktigt att informera kunder hur de bör ta hjälp med att ta sina mått i användandet av storleksguiden, och att en instruktionsfilm kan underlätta mätningen. Ett komplement till kroppsmått kan vara plaggmått i storleksguiden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)