Svenska med hela kroppen: en studie om ämnesintegrering i
skolan
Sammanfattning: Vårt intresse för integrering mellan ämnet svenska och de estetiska
uttryckssätten har avgjort temat för denna rapport. Den syftar till att
belysa pedagogers tankar kring sitt arbete med den ovan nämnda
integreringen
och deras vardagspraktik. Vi har frågat hur de tänker kring motivation,
kreativitet och lärande, och har tagit del av deras beskrivningar kring
vardagspraktiken. I läroplanen för de obligatoriska skolväsendet,
förskoleklassen och fritidshemmet [Lpo94] står det att läsa att kunskap kan
tas in genom olika arbetsformer i till exempel bild, drama, musik och dans.
Vi har utgått från det sociokulturella perspektivet, där man anser att
lärandet sker i samspel med andra. Undersökningen har varit av kvalitativ
karaktär och intervjuer har varit undersökningsmetoden. Tre verksamma
pedagoger inom grundskolans tidigare år har intervjuats kring sitt arbete
med den nämnda integreringen. De tre pedagigerna är överens om att
integreringen hjälper elever att lära. Det estetiska kan fungera som en bro
för att nå nya kunskaper i svenska. Integreringen leder till socialt
samspel och kommunikation. Att hela kroppen får vara med i lärandeprocessen
ser pedagogerna som något positivt och viktigt. Motivation är en viktig
faktor i lärandet. Genom den kommer också skapandet.
KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)