Ett (o)bevakat ögonblick: en studie om övervakning, kontroll och möjligheten till motstånd i callcenterbranschen
Sammanfattning: De senare årens framsteg inom informationsteknologi och datahantering har gett upphov till allt mer avancerade och detaljerade sätt att övervaka det mänskliga arbetet. Denna uppsats ämnar belysa några av de konsekvenser en intensifierad övervakningskultur med elektroniska och automatiserade system kan medföra. Studiens syfte är att undersöka faktiska konsekvenser och upplevelser av en omfattande övervakningsstruktur samt analysera dessa genom ett övergripande teoretiskt ramverk relevant för fältet övervakningsstudier. Uppsatsen tar sin utgångspunkt i callcenterbranschen som präglas av hög teknologianvändning. Fokus ligger på hur systematiserad övervakning och kontroll påverkar den anställda inom denna bransch. Därutöver undersökas huruvida det förekommer motstånd mot övervakningen hos den anställda och hur detta i så fall tar sig till uttryck. Intervjuer med anställda inom callcenterbranschen har genomförts för studien. Hur övervakningen påverkar de anställda tycks bero på olika faktorer. Höga krav på arbetet som är svåra att uppfylla leder till att övervakning och kontroll i högre grad förknippas med stress. Relationen med arbetsledningen och hur denna använder den insamlade datan är också avgörande. Resultaten visar att den anställde anpassar sitt arbetssätt utifrån det som övervakningen mäter. Internalisering av och anpassning till övervakningen utesluter dock inte motstånd. Organiserat motstånd tycks förekomma i de tillfällen där systematiserad övervakning förekommer i kombination med att de anställda tappat förtroendet för ledningen.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)