Digital spelifiering som pedagogiskt hjälpmedel En studie av lärandeeffekt hos elever med inlärningssvårigheter

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: Digital spelifiering är ett koncept som allt oftare tillämpas i verksamheter av olika slag. Det har visat sig att spelifiering över lag ofta bidrar till ett ökat engagemang hos användare av spelifierade produkter. En målgrupp som är i stort behov av att engageras och motiveras är elever med inlärningssvårigheter i skolan. I och med att digitala hjälpmedel är så pass vanligt förekommande i skolmiljön uppstår möjligheten att i skolan införa digital spelifiering i utbildningssyfte. Det finns ett flertal studier som visar på att digital spelifiering har en positiv påverkan på lärandet hos elever, men vad det är i spelifieringen som bidrar till detta är oklart. För att kunna möta behoven hos elever med inlärningssvårigheter krävs vid designandet av ett pedagogiskt spel en förståelse för vilka faktorer som är väsentliga för deras lärande. Därför ställde vi oss frågan: “Vilka faktorer i den digitala spelifieringen är det som påverkar lärandet hos elever med inlärningssvårigheter?”. För att besvara denna frågeställning intervjuades pedagoger som har erfarenhet av en digital produkt bestående av pedagogiska matematikspel för unga elever. Baserat på utmärkande spelelement i litteraturen togs ett teoretiskt ramverk bestående av fyra kategorier fram, vilket vi sedan utgick från när vi analyserade det empiriska resultatet. På så sätt kunde vi se att utmaningar och handling är de kategorier som är av störst vikt vid implementering av digital spelifiering i produkter eller sammanhang som har för avsikt att främja lärande. Utmaningars möjlighet att kunna individanpassa materialet och handlings engagerande och visuella aspekter visade sig vara de faktorer som är avgörande för lärandet hos elever med inlärningssvårigheter. Detta resulterade i vår huvudsakliga slutsats - att utmaningar och handling är de kategorier som har störst påverkan på lärandet hos dessa elever.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)