Hållbar identitet

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: Organisationers ökade engagemang för hållbarhetsfrågor, kan idag ses som en re-aktion av att omvärlden i allt större utsträckning förväntar sig mer än endast en förskönad fasad. Både interna och externa intressenter kräver allt mer pålitliga or-ganisationer med autenticitet och substans. För att leva upp till omvärldens krav krävs det en stark organisation med distinkt organisationsidentitet som byggts ini-från och ut. En kvalitativ studie har genomförts med syfte att beskriva och analy-sera en organisations identitetsskapande processer ur ett organisationskommuni-kationsperspektiv. Vidare med ett fokus på hur en organisations engagemang för hållbarhetsfrågor påverkar organisationsidentiteten. Ett teoretiskt ramverk av or-ganisationskommunikation, organisationskultur och organisationsidentitet, har va-rit verktyg för att vidare nå slutsatser ur inbringat empiriskt material. Genom att analysera organisationskulturen på klädföretaget Nudie Jeans, har vi tolkat att kul-turella symboler och informella kommunikationsmönster, är väsentliga för att skapa och kommunicera en stark, långsiktig organisationsidentitet. Studien pekar även på betydelsen av att en organisations hållbarhetsengagemang genomsyrar hela verksamheten från dess innersta kärna till yttersta uttryck då detta har en po-sitiv inverkan på både medarbetare och de identitetsskapande processerna, vilket i sin tur kan befästa en organisations hållbara identitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)