Rakhyvelsförpackningar och genus : En studie om könsneutral förpackningsdesign

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Dalarna/Informatik

Sammanfattning: Rakhyvlar är en produkt som i grunden har samma funktion för både män och kvinnor, men vars förpackning könskodas för att attrahera de olika könskategorierna. Följande studie syftar till att undersöka hur rakhyvelsförpackningar skiljer sig åt beroende på om de riktar sig mot män eller kvinnor. Vidare avser studien att utreda hur en förpackning för rakhyvlar kan utformas för att uppfattas könsneutral. I denna studie definieras könsneutralt som något som inte riktar sig till ett specifikt kön. Studien begränsas till att undersöka förpackningarnas färg, typografi, grafiska element och form.  För att besvara syftet har strategierna kartläggning och Design and creation tillämpats. Beträffande kartläggningen användes datainsamlingsmetoderna litteraturstudie och visuell innehållsanalys. Litteraturstudien genomfördes för mer djupgående förståelse om ämnet och utgjorde grundläggande riktlinjer för utformandet av ett eget designförslag. Innehållsanalysen genomfördes för att fastställa hur dagens rakhyvelsförpackningars utformning skiljer sig åt beroende på om de riktar sig till män eller kvinnor. Inom Design and creation användes Sless’ arbetsmodell för utformningen av det egna designförslaget. Två enkätundersökningar genomfördes för att testa och utvärdera designförslaget på målgruppen.  Innehållsanalysen konstaterade att det råder en kraftig polarisering vad gäller rakhyvelsförpackningars utformning och uttryck. Slutsatsen fastslog utseendemässiga skillnader beroende på om förpackningarna riktade sig mot kvinnor eller män. Studien besvarar även hur en förpackning för rakhyvlar kan formges för att uppfattas könsneutral. Detta presenteras i form av två designförslag och ett antal riktlinjer för hur en könsneutral rakhyvelsförpackning kan formges.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)