Skapa socialt nätverk hos äldre : Kan produktutveckling bidra till social förändring?

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

Sammanfattning: Idag lever vi i ett samhälle som drabbats av en ensamhetsepidemi där de värst drabbade är äldre människor över 60 år. Ensamheten påverkar oss människor mentalt och fysiskt, vilket kan vara en faktor som leder till en mer fortgående mental åldringsprocess men även en tidigare bortgång. Detta arbete syftar till att utforska hur en användarcentrerad designprocess kan bidra till att öka sociala nätverk hos äldre. Studien bygger på litteratursökning, kvalitativa intervjuer och observationer med äldre över 65 år. För att avgöra vem som känner sig ensam gjordes en `UCLA Loneliness Scale´ som vanligtvis används i forskningssyfte för att mäta ensamhet. Designarbetet består av en förstudie (intervju, observation och autoetnografi) och designprocess som innefattar kravspecifikation och idegenerering. Arbetet resulterade i ett produktförslag i form av en brosch som bärs av användaren. Tanken är att den ska ge en känsla av tillhörighet vilket kommer minska känslan av ensamhet eller till och med förhindra förekomsten av ensamhet hos användaren. Produkten är avsedd för kommande generationer och utesluter inte digital utveckling. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)