Hälsa och livsstil : En kvalitativ studie inom skolämnet idrott och hälsa

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

Författare: Therése Mårtensson; [2014]

Nyckelord: Health; Lifestyle; School; Youth; Hälsa; Livsstil; Skola; Ungdom;

Sammanfattning: Bakgrund: Oro, ångest, depression och sömnsvårigheter har fördubblats eller ökat ännu mer de senaste 20 åren bland ungdomar i åldern 15-24 år. Uppgifter tyder på att skolsystemet inte fungerar optimalt, vilket kan ha en negativ inverkan på ungdomars hälsa. Under de senaste decennierna har hälsoperspektivet kommit att påverka skolidrotten, vilket resulterat i en ändring av ämnesnamnet till idrott och hälsa. Detta tyder på ett tydligare fokus på hälsa. Syfte: I denna studie undersöktes hur lärare i idrott och hälsa arbetar för att ge ungdomar kunskap om hälsa. Fokus har legat på "Hälsa och Livsstil", ett salutogent synsätt på hälsa har använts med teorin om KASAM. Metod: En kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer användes. Resultat: Lärarna i idrott som intervjuades var av uppfattningen att hälsa och livsstil är viktiga men att de inte har tillräckligt med tid eller resurser för det. Slutsats: Denna studie har gett svar på frågan att det finns möjligheter att arbeta med hälsofrågor från ett salutogent perspektiv i skolan, förutsatt att man kan prioritera värdegrund, delaktighet, samarbete och resurser för ämnet idrott och hälsa. Ytterligare studier behövs för att verifiera dessa resultat.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)