Förskollärares uppfattningar om rörelse för barn

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan för lärande och kommunikation

Författare: Jenny Jonsson; Caroline Larsson; [2008]

Nyckelord: Rörelse; barn; förskola; hälsa; motorik;

Sammanfattning: Vårt syfte med detta arbete är att undersöka förskollärares uppfattningar om rörelse för barn i förskola och förskoleklass. Vi har valt att använda följande frågeställningar: • Hur uppfattar förskollärarna betydelsen av rörelse för barn i förskola och förskoleklass? • Hur uppmuntras barnen i förskola och i förskoleklass till rörelse av förskollärarna? Vi använde oss av sex stycken kvalitativa intervjuer med förskollärare och kommer utifrån dessa skildra deras uppfattningar i olika beskrivningskategorier. Uljens (1989) skriver att beskrivningskategorier används i fenomenografi för att beteckna och sammanföra kvalitativt skilda uppfattningar som en grupp individer har av samma fenomen. De kategorier som framkom kring hur förskollärarna uppfattar rörelse för barn var utförande, hinder och påverkan. Resultatet visar att förskollärarna utför planerad rörelse i förskola och förskoleklass, men svaren skiljer sig en del åt. Det finns en som nästan aldrig har det, till dem som har det minst en gång i veckan. Alla förskollärare ansåg att barnen påverkas av rörelse på ett eller annat sätt. De tyckte lika och syftade på att barnen bland annat sover bättre, blir piggare och gladare. Respondenterna menar att det finns vissa hinder till rörelse för barn i förskola och förskoleklass. Någon hade köpstopp som innebar att det inte fanns pengar till att köpa in redskap, medan andra hade ont om utrymme.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)