Barnsligt lätt att hitta rätt? En observationsstudie om hur barn navigerar mobila applikationer

Detta är en Kandidat-uppsats från IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: Barns användning av mobila enheter ökar konstant och sprider sig allt längre ner i åldrarna. I Sveriges skolor investeras det enormt på att utöka informationsteknologi (IT)-användandet, och i förskolor är mobila enheter redan ett vanligt förekommande verktyg i pedagogiken. Barns användning av IT är ett relativt nytt fenomen vilket betyder att det även är ett relativt nytt forskningsområde. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur barn i förskoleålder navigerar sig i mobila applikationer, och utifrån detta identifiera vilka resultat som kan bidra till bättre utveckling av applikationer. Denna studie genomfördes med observationer som huvudsaklig metod för datainsamling, kompletterat av fältanteckningar. Resultaten av analysen visar att små barn navigerar utifrån sin kognitiva förmåga, samt att barnets tidigare erfarenheter styr hur väl barnet förstår användargränssnittets navigeringsmöjligheter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)