Den nya generationens preferenser för employer branding - En kvalitativ studie med kommunikationsstudenter på svenska universitet

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: Denna studie syftar till att öka kunskapen om hur organisationer kan använda em-ployer branding i sin kommunikation för att attrahera ny talang. Tidigare forskning kring extern employer branding är huvudsakligen fokuserad på arbetskraft som redan är etablerad på arbetsmarknaden, och dessutom finns mycket få studier i en svensk kontext. För att bidra till ökad kunskap i strategisk kommunikation och inom området employer branding riktad till studenter i Sverige, genomfördes en in-tervjustudie med kommunikationsstudenter på Stockholm, Uppsala, Göteborgs och Lunds Universitet. Intervjuerna fokuserade på vilka informationskällor och kom-munikationsfaktorer som studenterna föredrar vad gäller kommunikation från pre-sumtiva arbetsgivare. Resultaten analyserades sedan med utgångspunkt i Edwards Employer Branding-modell samt teorier om kommunikation på sociala medier. Studien visar på att studenterna genomför ett gediget undersökningsarbete av fram-tida arbetsgivare, framför allt online. Av den anledningen är kanalanpassad kom-munikation på sociala medier av största betydelse för huruvida ett employer brand ska anses som attraktivt eller inte hos framtida arbetssökare. Man värderar även in-formation från nuvarande anställda och uttrycker att det som kommuniceras från en framtida arbetsgivare bör vara tydligt och framförallt sanningsenligt. Vidare slår studien fast att den huvudsakliga anledningen till detta är att ny talang värderar att kunna visualisera sig på en arbetsplats redan innan de kontaktar densamma, och det omfattande undersökningsarbetet hjälper dem att avgöra om organisationens identi-tet och värden överensstämmer med deras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)