Modellering och analys av ventilation i stängda motorutrymmen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad fysik och elektronik

Författare: Tobias Lodin; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Examensarbetet har utförts i samarbete med BAE Systems Hägglunds i Örnsköldsvik. På deras senaste fordon, Beowulf, som är tänkt att levereras till civila professionella kunder finns en önskan att minska komponentkostnaderna. Dagens motorrumsventilation ombesörjs av en axialfläkt som uppfyller militära krav. Detta innebär att kostnaden blir orimligt hög för ett civilt fordon som inte utvecklas mot samma höga kravnivå. Detta examensarbete har därför undersökt möjligheten att hitta en billigare lösning för motorrumsventilationen. Eftersom arbetet har varit sekretessbelagt är rapporten anpassad för att kunna publiceras för allmänheten.I arbetet har värmealstringen i motorrummet och det erforderliga luftflödet beräknats teoretiskt i excel. Det har även gjorts en konceptgenerering där olika fläktlösningar togs fram. Dessa analyserades för att hitta för- och nackdelar med de olika lösningarna. Utöver detta har en simuleringsmodell i FloEFD 13 för tryckfallet över den befintliga motorrumsventilationen tagits fram. Det gjordes även en simuleringsmodell för att avgöra om det var möjligt att utnyttja befintlig kylarfläkt för att även ventilera motorutrymmet. Slutligen gjordes mätningar av hur motorrumstemperaturen påverkas vid avsaknad av forcerat ventilationsflöde under amfibiedrift samt vid eftervärmen efter motoravstängning.Simuleringsresultaten visar att den befintliga kylarfläkten skulle kunna ventilera motorutrymmet på ett tillfredsställande sätt. Det har även visats att det sedan tidigare funnits både en hydraulisk och elektrisk radialfläkt som klarar prestandakraven samtidigt som det vore en betydligt billigare lösning än nuvarande lösning. Utifrån mätdata drogs slutsatser att det är möjligt att utnyttja en ventilationslösning som saknar möjligheten att ventilera vid amfibiedrift samt vid avstängd motor.Slutsatsen med detta arbete är alltså att det är fullt möjligt att ersätta nuvarande fläkt med en betydligt billigare lösning. Den mest fördelaktiga lösningen är att utnyttja befintlig kylarfläkt vilket skulle minska kostnaden med över 90 procent.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)