Identitetsskapande genom skor - En studie om individers konsumtion i relation till deras identitetsskapande

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Den här uppsatsen syftar till att undersöka hur skor fungerar som identitetsskapare hos individer. Uppsatsens titel är: Identitetsskapande genom skor – En studie om individers konsumtion i relation till deras identitetsskapande. Författarna till uppsatsen heter Sebastian Hallenius och Tomas Jermer och studerar Medie- och kommunikationsvetenskap på Institutionen för kommunikation och medier vid Lunds universitet. För att svara på frågeställningen i vår uppsats har vi med hjälp av kvalitativa intervjuer med sex studenter, undersökt hur skokonsumenters attityder och värderingar till identitetsskapande förhåller sig. Med hjälp av en intervjuguide följde våra intervjuer olika teman som utformades i enlighet med våra teoretiska perspektiv. För att analysera vårt material har vi applicerat teorier om varumärkesgemenskaper och identitetsskapande genom kläder. Slutsatserna som vi kan dra kring frågeställningen är att vi kan se att det finns ett samband mellan konsumtion av skor och identitetsskapandet. Skorna används som ett verktyg för att förmedla attityder och värderingar och hjälper till i skapandet av individens identitet. Vi kan också se att skorna används av individer för att passa in gruppers normer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)