El Sistema i Södertälje : Fostrar musiker, skapar människor?

Detta är en M1-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

Författare: Owe Lidemalm; [2016]

Nyckelord: El Sistema; Musik; intergration; socialaeffekter;

Sammanfattning: El Sistema i SödertäljeFostrar musiker, skapar människor?El Sistema in SödertäljeEducate musicians, creates People? Syftet med min studie är att jag ville undersöka om musikskolan El Sistemasarbete med två av Södertäljes skolor med olika sociala förhållanden kunde bidra till en ökad integration stadsdelarna emellan. Jag tittade också på hur verksamhetens huvudsyfte nämligen att fostra och skapa identitet fungerade. Vägen till resultatet bleven resa bland engagerade lärare och inspirerande elever som med stark vi känsla musicerar och umgås tillsammans.Det blev kanske inte den revolutionerade integration mellan områdena som i alla fall jag hade hoppats på men det har bytts såväl telefonnummer som matrecept under de gemensamma träffar (Vänstays) som elever och föräldrar kommer till en gång i veckan. Jag kom efter veckorna tillsammans med barn, lärare och föräldrar fram till att den fostrande och identitetsskapande verksamheten hade satt tydliga spår i elevernas handlande och förmågan till samarbete.Men det jag också upptäckte var att det starka identitetsskapandet bidrog till att öka klyftorna i skolorna mellan de barnen som deltog i El Sistema och de elever som inte gjorde det. Att musiken blev ett slags maktmedel eleverna emellan. Sen har de kortsiktiga effekterna dock varit övervägande positiva. Till exempel så har ungdomarna i en av stadsdelarna hjälpt polisen när El Sistemas alla instrument blev stulna. Detta hade nog inte hänt om inte verksamheten fungerar som ett slags socialt lim mellan såväl El Sistemas deltagare som deras vänner och släktingar som blivit involverade och intresserade genom att verksamheten bedrivs i samma lokaler där ungdomar och vuxna samt polisen håller till.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)