Lek som uppstår utomhus : En kvalitativ studie om hur barn, pedagoger och material samhandlar i utomhuslek

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Syftet med detta examensarbete är att utifrån ett neomaterialistiskt perspektiv undersöka hur barn, pedagoger och material samhandlar i utomhuslek på förskolan. För att få syn på samhandlandet mellan de olika materialiteterna utförde vi en kvalitativ studie i form av observationer. Observation som metod var väldigt användbar för vår studie eftersom att den gav utförliga beskrivningar av barnen, pedagogerna och materialitetens samhandlande. Resultatet av våra observationer i utomhuslek visar på en tydlig intra-aktion mellan mänskliga och icke-mänskliga materialiteter samt allt som finns runtomkring barnen. Allt detta kan påverka vilket handlande som uppstår. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)