Karriärvägledaren som rustare mot risk : En kritisk policyanalys

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

Sammanfattning: Målet för denna studie är att undersöka hur god studie- och yrkesvägledning gestaltas i ett nationellt samtida myndighetsperspektiv och ett professionsetiskt perspektiv genom att granska två dokument. Därigenom avser studien utveckla fördjupad förståelse av hur sätten att tala om en social praktik formar sanningsanspråk. Genom Bacchis diskursanalytiska metodologi WPR undersöks via förslag och målbeskrivningar i utvalda offentliga dokument, vilka underliggande tankeramar och begrepp som används för att underbygga problemrepresentationer som framställande önskvärda och ändamålsenliga prioriteringar och hänsyn. Centrala resultat visar att mål för vägledning konstrueras som ett rustande mot risk. Verkan av tankefiguren om risk indikerar en instrumentell förståelse av vägledningsuppdraget när den framstår som inordnad i en arbetsmarknadspolitisk diskurs. Särskiljande rationaliteter uttolkas avseende professionens roll som i huvudsak rådgivande alternativt icke-rådgivande samt avseende innebörder av likvärdighet och hur klienters behov bör förstås, identifieras och tillgodoses.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)